
Odszkodowanie za opóźniony lot
Sezon wakacyjny właśnie się rozpoczął, a wraz z nim rośnie liczba opóźnionych lotów, które stanowią powszechny problem w transporcie powietrznym. W takich sytuacjach często pojawia się pytanie o możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu opóźnienia lotu i pokrzyżowania upragnionych planów urlopowych. W krajach takich jak Francja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia czy Wielka Brytania, które stanowią główne węzły komunikacyjne w Europie, problem opóźnień jest szczególnie widoczny. Pasażerowie, którzy doświadczają wspomnianych trudności, często szukają wsparcia prawnego, aby zadośćuczynić im za stracony czas i niedogodności. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie podstawowych zasad dochodzenia odszkodowań za opóźniony lot na podstawie Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
OPÓŹNIENIE:
- oznacza przybycie do miejsca docelowego po przewidzianej godzinie przylotu. Innymi słowy, jeśli samolot wystartował później niż planowano, ale w trakcie lotu udało się nadrobić stracony czas oraz wylądować zgodnie z rozkładem, to taki lot nie jest już uznawany za opóźniony.
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z ODSZKODOWANIA?
- Pasażerowie, którzy odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej
- Pasażerowie odlatujący z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujący na lotnisku w Państwie Członkowskim Unii Europejskiej, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym
KIEDY MOŻNA SKORZYSTAĆ Z ODSZKODOWANIA?
- Gdy pasażer posiada potwierdzoną rezerwację na dany lot oraz stawi się na odprawę pasażerów
- Gdy bez względu na przyczynę, pasażer został przeniesiony przez przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek z lotu, na który mieli rezerwację, na inny lot.
WAŻNE:
- Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje, jeśli lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny.
- Opóźnienie lotu musi wynikać z winy linii lotniczej. W sytuacji, gdy opóźnienie wynika z tzw. nadzwyczajnych okoliczności, takich jak zła pogoda, strajki, czy zagrażające niebezpieczeństwo, to wówczas linie lotnicze nie muszą wypłacać odszkodowania. Przy czym warto pamiętać, że do nadzwyczajnych okoliczności nie są zaliczane usterki samolotu.
- Zgodnie z prawem UE pasażerowi może przysługiwać do 600 euro odszkodowania. Wysokość odszkodowania zależna jest od dystansu lotu i może być wyższa od ceny Twojego biletu.
WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA ZA OPÓŹNIENIE:
DLA JAKICH LOTÓW | WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA |
Dla wszystkich lotów o długości do 1 500 km | 250 EUR |
Dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 km |
400 EUR |
Dla wszystkich lotów dłuższych niż 3 500 km | 600 EUR |
- Odszkodowanie jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług
DOKUMENTY PRZYDATNE DO DOCHODZENIA ODSZKODOWANIA:
- Bilet lotniczy
- Karta pokładowa
- Potwierdzenie rezerwacji lotu
- Zdjęcia tablic informacyjnych ukazujących opóźnienie lotu
W przypadku odmowy udzielenia odszkodowania, wątpliwości lub potrzeby indywidualnej analizy sytuacji związanej z opóźnionym lotem, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej. Nasza Kancelaria pozostaje do Państwa dyspozycji, również w sytuacji przeniesienia sporu na drogę sądową. Zapraszamy do kontaktu mailowo, adres e-mail: kancelaria@iurico.pl lub telefonicznie pod numerem +48 71 344 56 59.